Beeldtaal, Jos van den Broek
Perspectieven voor makers en gebruikers
Wanneer zegt een beeld meer dan duizend woorden? Iedereen die wel eens een pagina voor een tijdschrift bedenkt, een powerpointpresentatie maakt, een brochure schrijft, een presentatie voor een poster moet maken of een idee voor een infographic moet verzinnen, komt vergelijkbare vragen tegen:
Waarom zou ik deze foto juist hier zetten en niet daar?
Welke achtergrondkleur gebruik ik voor mijn presentatie?
Waar moet ik rekening mee houden bij het inrichten van een internetpagina?
Kan ik voor deze cijfers beter een tabel gebruiken, een grafiek, of een infographic?
Mag ik dit plaatje zomaar gebruiken voor mijn weblog?
Op dit soort vragen geeft Beeldtaal een antwoord. Het boek bestaat uit vier delen. Na het inleidende deel zet het tweede deel drie belangrijke beeldtheorieën uiteen: Gestalt, semiotiek en visuele retorica. Met die theorieën in de hand verkennen de auteurs van Beeldtaal in het derde deel de basiselementen van beeldtaal: compositie, typografie, perspectief en kleur. Het vierde deel tot slot, laat toepassingen zien in de dagelijkse beeldpraktijk, zoals foto's, grafieken en tabellen, infographics, webpagina's en tijdschriftpagina's.
Het boek is bestemd voor iedereen die beroepsmatig met de publicatie van beeld te maken krijgt. De multidisciplinaire aanpak maakt dat iedereen voldoende aangrijpingspunten zal vinden op of net over de grenzen van zijn of haar discipline. De combinatie van theorie en praktijk met de opdrachten aan het eind van ieder hoofdstuk, maakt het boek geschikt voor zowel universitaire studies als hbo-opleidingen.
Beeldtaal, Jos van den Broek, Willem Koetsenruijter, Jaap de Jong en laetitia Smit, net exemplaar
Boom Lemma uitgevers, paperback, 304 pagina's
ISBN 9789047301158
Prijs exclusief verzendkosten
Dit vindt u misschien ook interessant / you might also find this interesting
- Canon van de tijdschriften,
Alles van toen en nu over bladenmaken
over hun invloed op ons dagelijks leven
van invalshoek tot coverkreet, de geheimen van het vak
Een boek voor én van makers van publiekstijdschriften. In een schuttersstuk van vijftig…€ 12,50 - Ik zie ik zie, Hans Aarsman
De Aarsman Collectie
Elke donderdag schrijft Hans Aarsman in de volkskrant een column naar aanleiding van een nieuwsfoto. Met een loep struint hij het beeld af. Welk verhaal schuilt er achter de eerste indruk? Is er geposeerd?…€ 12,50 Tip van Stip
DUF, Suzanne HertogsDUF is een nieuw, 300 pagina's tellend boektijdschrift voor 12- tot 17-jarigen, dat zich door haar eigenzinnige invalshoeken, afwisselende vormgeving en mix van proza en artikelen onderscheidt van andere jongerenbladen. DUF biedt…
€ 28,50- Fotografie van de 20e eeuw
Mooi
overzicht van de geschiedenis van de fotografie aan de hand van werk uit de
collectie van Museum Ludwig Keulen.
Fotografie
van de 20e eeuw, diverse auteurs, net exemplaar
Taschen/Librero,
paperback, 760…€ 9,50 - Smaak, diverse auteurs, NIEUW BOEK
Hét referentiewerk op het gebied van smaak, maar vooral een uitdagend boek dat door de speelse vormgeving en de enorme diversiteit van bijdragen en illustraties uitnodigt tot urenlang bladeren.
Smaak, Quik Ton, NIEUW…€ 22,50 - Deskresearch, Kees Westerkamp en Maarten van Veen
Informatie selecteren, beoordelen en verwerken
Deskresearch is een handleiding voor het zoeken en verwerken van informatie. Door middel van een stappenplan wordt de lezer begeleid bij het opzetten en uitvoeren van…€ 9,95 - Grafisch ontwerpen: waar is het goed voor?, Alice Twemlow
Dit handboek is een waardevolle gids in de wereld van grafisch ontwerp. Het onderzoekt welke factor nu juist van grafisch ontwerp een succes maakt en hoe het communiceert met zijn publiek. Maar Grafisch ontwerp: waar is het goed…
€ 28,50